Resenties en testen

45NRTH Japanther Voor/najaar schoen getest vanaf Oktober 2015 tot nu 6000km door Marcel de Boer

45NRTH is een merk uit Minneapolis Amerika waar het altijd koud is en sneeuw ligt en ze wel weten hoe een winterschoen moet worden gemaakt. Daar rijden ze met fat bikes kilometers door de kou.
Waar andere schoenen een voering hebben, kijkt 45NRTH eerst waar de warmte van je voet weglekt.
Bijvoorbeeld je ijzeren schoenplaatje geleid de kou gemakkelijk je schoen in en juist dat moet geïsoleerd worden.
Waterdichte schoenen hebben altijd 1 groot probleem, er zit aan de bovenkant een groot gat in waar je enkel zit en het regenwater naar binnen lekt. Deze schoen heeft een dubbele over elkaar heen slaande klittenband die je enkel goed opsluit en de rits is waterbestendig gemaakt waardoor de schoen over de gehele hoogte waterdicht is.
Doordat deze schoen zo dicht is, is er tot 0 ℃ geen voering nodig en met een winter Merino wool sok bijna de hele winter mee te rijden.


Door de glasdeeltje in de zool glij je niet weg op de gladde wegen.
Deze schoenen zijn bij Bike Action Alkmaar te koop voor €289,-

 

Recensie Specialized Mountainbike banden

Door Martin Rijswijk

Vooropgesteld; iedereen heeft zijn of haar favoriete band of bandencombinatie. In dit stukje zal ik ingaan op de Specialized banden die wij in de winkel verkopen en grotendeels uitgetest zijn op het parcours van Schoorl en het fraaie PWN gebied. De omstandigheden op Schoorl veranderen van week tot week. In de zomer kan het parcours veranderen in een droge woestijn met mul zand en verraderlijke kuilen tot een ware racebaan in de winter met een keiharde ondergrond. Het voor en najaar kunnen sommige delen modderig zijn al trekt het regenwater snel de grond in. Het PWN gebied tussen Egmond en Wijk aan Zee is grotendeels bospad met soms een wat lossere bovenlaag, waarbij toch enige grip van de banden wordt gevraagd.

Voor Schoorl in de zomer heb ik gekozen voor een Specialized Renegade 2.3 band voor en achter. Sinds vorig jaar is deze band helemaal opnieuw ontworpen en zijn de noppen iets hoger geworden. Op de straat rolt deze wat zwaarder, maar op het parcours is het een supersnelle band die zijn grip goed weet te behouden. Enige rijervaring voor rijden met deze banden is vereist omdat de band soms het gevoel geeft uit te breken, maar net op het laatste moment nog weer grip heeft. Ook voor een harde droge winterse baan een hele mooi band.

Deze band is verkrijgbaar in een 2.0 versie en een 2.3 versie en kost €34.90

Vanaf eind September, met de Herfst in het vooruitzicht, heb ik de voorband omgewisseld voor een Specialized Fast Track 2.3 band om iets meer grip te krijgen in de bochten en controle te behouden in natte, modderige omstandigheden. De band oogt redelijk log, maar loopt op de weg verrassend ligt. Zodra deze in contact komt met zand is de band helemaal in zijn element en kan je de fiets vlijmscherp insturen zonder het gevoel te krijgen de fiets kwijt te raken. Ook deze band is afgelopen jaar opnieuw ontworpen met een rustiger decall op de wang en een iets hoger, wijder uitstaand, noppenprofiel. Voor mensen die in wat ruigere omstandigheden gaan fietsen zou ik een combinatie van Fast Track voor en achter of eventueel een Ground Control / Fast Track combinatie.

De Fast Track band is verkrijgbaar in een 2.0 versie en een 2.3 versie en kost €34.90 voor de standaard uitvoering en €39.90 voor de GRID uitvoering. Deze Grid banden hebben een dikker zijwang en zijn daardoor minder gevoelig voor snakebites.

De Ground Control is de laatste geteste band. Voor deze omgeving misschien iets teveel van het goede, maar in Zuid Limburg en de Ardennen is dit bijna een Must Have band om voor mee te rijden. Ongelooflijk veel grip en ongekende controle op natte modderige, rotsachtige passages waardoor je met heel veel zekerheid kan blijven sturen. Voor een Ground Control met achter een Fast Track is voor mij de mooiste combi. Een Bart Brentjes Challenge met zware modderachtige omstandigheden is dé speeltuin voor deze bandenset.

De Ground Control band is verkrijgbaar in een 2.0 versie en een 2.3 versie en kost €34.90 voor de standaard uitvoering en €39.90 voor de GRID versie.

Alle versies van de MTB zijn eenvoudig tubeless te maken en bij lek rijden makkelijk van de velg te halen.

  • Winkelwagen

SpecializedCannondale
Studio Peet®
0

Your Cart